Mater vola, kako mi gredo SUV-i na jetra (SUV = sports utility vehicle, po domače “terenc” ali pa kar “jeep”). V Ameriki so v modi že kar lep čas, oziroma je beseda “moda” v tem primeru malce podcenjujoč izraz, saj so SUVi v Ameriki kar del njihove “kulture” (če se ji lahko tako sploh reče, saj povprečen jogurt po enem tednu na luftu izoblikuje več kulture…). Noben Američan nisi, če nimaš enega ali dva tovornjaka, s katerim si velik in glasen in svinjaš okolje še enkrat bolj kot vsi ostali! Vsaka avtomobilska firma mora imeti v ponudbi vsaj enega terenca. Trend zahteva! Potrošniki zahtevajo! Samo poglejte Porsche. Firma slovi (je slovela) po dirkalnih avtomobilih, a se je še ta izneverila tradiciji in sestavila Porsche SUV, katerega osnovno verzijo dobite že za borih 8 milijončkov (če bi Ferrari sestavil SUVa, bi še nekako zastopil, saj je firma v preteklosti sestavljala traktorje in, če zmešaš traktor in športno vozilo dobiš, ta-da, seveda “SUV”). Dostikrat sem se že s kom sporekel, ker sem dejal, da so SUVi en navaden jajc in, da bi jih 97% vseh pretopil v traktorje, da bi bili vsaj uporabni. Trend kupovanja SUVov pa je izbil tudi v Sloveniji in to na veliko.
Terenec je gotovo zelo uporabna zadeva, če živiš v neki hosti sredi Minnesote, v Sibiriji, kot upravljalec gorske koče na Krvavcu ali pa če si gozdar. Če pa živiš v mestu in avto uporabljaš za pot v službo in nazaj, za družinske izlete in počitnice, pa nimaš s tem avtom kaj početi, razen razkazovati svoj manjko. Pa slišim:
“Kaj, kaj, če bi jest meu tacga đipa, bi se z njim of roud furou!”
Bi se klinac! Me prav zanima, kateri bedak bi svojega mercedezovega SUVa za 20 milijonov zapeljal s ceste! Kaj pa, če mu ga kakšna smrekova vejica odrgne?
Kot udeleženca v prometu mi gredo SUVi na ganglije tudi zato, ker se čez njih nič ne vidi. Je tako, kot bi vozil za klinčevim kombijem ali tovornjakom. V mestu je že tako gneča, te plehnate krave pa zabijejo še tisto malenkost prostora, ki ga je ostalo. Zadeve imajo obupen obračalni krog in se v mestu vedejo kot nasedli kiti. In, ko pristavim:
“Madona, saj nimaš teh dinozavrov kje parkirati…”, fašem nazaj v odgovor:
“Kako to misliš? Lahko ga parkiraš KJERKOLI!”
AJA? AJA? Navaden BMW je seveda preveč športno nizek, da bi ga parkiral na stopnicah pred Maximarketom, ali pa na kakšnem visokem pločniku, ki je bil tako postavljen ravno zato, da ne bi bedaki parkirali na njemu! In sedaj lahko počno tudi to! Hura! Aja, pa še to.., če kakšen car parkira svoj avto na kolesarsko stezo, greš lahko še nekako mimo in mu odbiješ retrovizor, če pa kolesarsko zaparkira SUV, pa lahko le preklinjaš lastnika, sestopiš z bicikla in med glasnim preklinjanjem kolovratiš mimo SUVa in preko betonskih protiparkirnih blokov z rožicami, ki stojijo malce preveč stran od ceste, da bi dejansko preprečevali napačno parkiranje. In to ti je “urbanistika” mesta Ljubljane.
V eni oddaji Top Gear na BBC-ju so testirali lastnosti BMW-jevega SUVa X3, ko z njim skreneš z asfalta. Obnesel se je ka-ta-stro-fal-no! Parkrat se je obupno zataknil na nič kaj preveč grozečem terenu, na terenu, ki bi ga premagala Fiat Panda 4x4, brez heca…Vsa sodobna elektronika ni pomagala ama baš nič! So pa v zadnjem času v porastu tudi slavni ameriški SUVi Hummer, oz Humvee, ki jih uporablja tudi ameriška vojska in, ki jih je naša preljuba armada kupila ene 30 za vožnjo po kozjih stezicah Triglavskega narodnega parka in za slalom v gosto razraščenem Kočevskem pragozdu. Najprej je imel takšnega “kita” Danilo Slivnik – bivši urednik slovenskega desničarskega tednika Mag, v zadnjih treh dneh pa sem videl še 3. En je bil še “old school” izvedba v beli barvi in s kasonom kot pri tovornjakih – ja, ja…ma se splača, ker lahko tako naložiš par regalov iz nakupovalnega središča, samo še viličarja rabiš, da dosežeš kason… - , dva pa sta bila že v urbani izvedbi (Hummer dela tudi “mestne” različice sicer vojaškega SUVa in ti so lepo zaobljeni)…En me je skoraj prevozil, ko je divjal po zasneženih ljubljanskih ulicah sredi noči…Precej beden občutek, ko se proti tebi veliko prehitro podi 6 občutno premočnih žarometov (ki gotovo pridejo prav v tundri ali pa med vožnjo preko avstralskih puščav polnih neopreznih kengurujev) na neki pravtako hitri gmoti železovine, ki je veliko preširoka (vsaj za evropske ceste), nato pa ti, ko gre mimo, ves sneg nameče čez cel avto. Me prav zanima, kaj bi si mislil lastnik “urbanega” Humveeja, proti kateremu bi se podil najnovejši švabski tank s 15 premočnimi lučmi, topom in prikladno strojnico…Točno vem, kaj bi si mislil…Mislil bi si: “U, jebenti, kje si lohk to kupim?”
Pravi ljubitelji terencov prisegajo pretežno na Roverje in se z njimi ganjajo po gozdovih. Opazili boste, da ti terenci niso polakirani in nimajo usnjene notranje opreme, ožarčene z LCD zasloni. Če želite voziti terenca tako kot se spodobi in po terenih, za kakršne je namenjen, potem se z njimi napotite po puščavah, vukojebinah, tundrah, grabnih, soteskah in gmajnah, kjer kar najbolj pozorno pazite na neuničevanje lokalne flore in favne (če odštejemo izpuh 30 litrov bencina na 100 km na reduktorju) ter gobarjev in si za pravo urbano vožnjo omislite vsaj Jugota, če je šlo vso premoženje za najnovejšega Mercedezovega SUVa.
Suma summarum:
1. Cena: cene SUV-ov se začno okoli 4 milijonov (razna korejska jajca), kontejnerji ameriške izdelave so okoli 6 milijonov, sledijo Land Roverji, ki koštajo od 13 do 18 milijonov, razni luksuzni Mercedesi in Porscheji pa so okoli 20 milijonov. Daleč najdražji je robati vojaški Hummer, ki ga dobite za slabih 30 milijonov, “urbane” izvedbe Hummerjev pa so med 6 in 12 milijoni.
2. Zmogljivost: Sicer je res, da imajo SUVi velike motorje in veliko konj (sploh za volani), toda ti jim ne pridejo prav nič prav pri mestni vožnji ali po avtocesti, 90% lastnikov SUVov pa jih sploh ne pelje na gmajno, kajti četudi bi jih, bi jih večina nemočno obtičala v blatu zaradi preveč “urbane” različice SUVa ali neznanja vožnje po divjem terenu.
3. Varnost: Od enega sogovornika, s katerim sem se prerekal okoli SUVov mi je na koncu iz obupa navrgel, da so ti avtomobili bolj varni. Vraga so! Pri mestni vožni (kar pomeni prilagojena hitrost do 70 kilometrov na uro na najhitrejših odsekih) je popolnoma vseeno, ali se počiš z BMW M5 ali pa z BMW X5, najebe bolj tisti, ki v slednjem primeru obtiči pod kolesi japija na amfetaminih v X5 SUVu – kar je po mojem mnenju nepotrebno ogrožanje sovoznikov po cestah in bi to štel kot kaznivo dejanje, oziroma vsaj prekršek – SUV je torej nevaren za soudeležence v prometu (res je, da si lahko človek kje nabavi tudi pravi tank, toda po nakupih se z njim gotovo ne bi smel vozakati). Pri hitrostih nad 120 kilometrov na uro pa je prav tako popolnoma vseeno kakšen avto imate, saj je preživetje nesreče pri takšni hitrosti že bolj vprašanje naklonjenosti zvezd, kot pa pridobljeno število varnostnih točk avtomobila v avtomagazinu.
4. Poraba: Ga ni SUVa, ki bi porabil manj kot običajen cestni avto. Pod 15 litrov v mestu ne pridete skozi…V najboljšem primeru ima SUV v mestu vsaj za dobro 1/3 večjo porabo, če ne več. Isto velja tudi na avtocesti, seveda…
5. Udobje: Gotovo se v prtljažniku Hummerja spi veliko udobneje kot na zadnjih sedežih Golfa, toda avti (razen kamperjev) na splošno niso namenjeni nudenju spalnih kapacitet, razen, če prodate dvo in pol sobno stanovanje v Ljubljani, da si s pridobljenimi milijoni lahko omislite najdražjega vojaškega Hummerja in vam ne ostane drugega, kot da spite v gepeku.
P.S. Me pa prav zanima, od kod izraz “Sports utility vehicle” – namreč, kaj je v tem tako športnega? To, da se debel američan s pomočjo lojtre spravi v svoj klinčev kontejner in se z njim odpelje v šoping?
Wednesday, December 14, 2005
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
2 comments:
Jst bi mel fiat pando 4x4. Uno ta staro, škatlasto. Tako ejtis, kot je zdaj moderno. Brez zajebancije. Pozimi 4x4 prav pride in to je baje najcenejši 4x4 na svetu. Ne vem pa, koliko moraš servisirati 10 let staro italijanko?
Se pa strinjam glede šminkeraja. Gozdarjem z lado nivo čist nič ne manjka. No ja, falkenau, ki je bil car, je mel pucha.
Kar je kul za lastnika SUV je dejstvo, da sediš mal višje od ostalih udeležencev v prometu in zato si večji car od njih. Pa preglednost...
Ko si omenjal Land Roverja si najbrž mislil nihovega Defenderja (majo tudi luksuznega Rang Roberja in SUV Freelanderja). Poleg Defenderja je baje oster đip tudi mercedez oz. Puch. Pa še neki: izraz SUV se uporblja le za te spolirance, med katere pa ne štejemo Mercedesovih G-jev oz. Puchov, Tojot (razen RAV4) in nekaterih Roverjev, pa pomoje tud hummer ne šteje. Sport jutiliti je pa zaradi tega, ker naj bi se lažje pripeljal do plaže (surf), smučarskega središča, hribov... Ne gre za off road, ampak izključno lažji dostop (zjebana cest, sneg, poln avto). In ja imel bi ga. Lexusa na hibridni pogon... Ja, obstaja.
Post a Comment