Friday, February 23, 2007

Ponudba in povpraševanje

Zaradi zahtevnosti podmladka in preobremenjenosti matere, sem imel danes dela prost dan. Šel sem po štacunah, da bi nabavil vse potrebno za preživetje družinice, hkrati pa sem si želel kupiti še pas za hlače. Dosedaj sem pasove kupoval pri Levisu… Kot pa sem že v prejšnjem gnevniškem zapisu omenil, sem nad Levisom nemalo razočaran. In razočaranje se je danes le še poglobilo.

Torej uletim v Levis in se razgledam naokoli, da bi opazil klasično stojalo s pasovi. Ker ga nisem našel, pobaram prodajalko, ki mi odgovori, da pasov nimajo več, oz. da so zadnje pasove razprodali, ter da ne vedo, kdaj pride naslednja runda, če sploh. PROSIM??? Razočarano se odpravim iz BTC city-ja na kavo k prijatelju, kateremu potožim nad situacijo. Pa se mu to ni zdelo nič čudnega (to, da Levi’s nima pasov, še manj pa, da gnevim zaradi tega). Sicer je res, da naju spravljajo ob živce različne reči, njegov argument, da pasov v Levisu ni, pa je bil, da je temu tako zaradi ponudbe in povpraševanja. In potem sem to premleval še cel dan.

Če si narod nečesa ne želi, potem se to slej ko prej umakne iz prodaje. Okej! Če se nekaj ne prodaja, potem res ni smiselno, da ponudnik to še vedno kupuje in ponuja. Okej! Toda od kdaj pasovi niso več rentabilni? Smo mar tako suhi (ali debeli), da se nam modeli hlač samodejno podajo na rit kot ata na mamo? Je z deklerativnim stanjem kapitalizma, po katerem naj bi bil potrošnik glavni, nekaj narobe? Je mar tistih nekaj eurotov zaslužka prodajalcu, ki jih ne pljune za nekaj pasov, od katerih se jih nekaj ne proda, res pomembnejših od dobrega imena, tega, da velja za dobro založeno trgovino in tega, da obdrži potrošnike? Si bo zaradi tega lahko kupil večji avto? Ne bi rekel... Minimaliziranje stroškov ne vodi nujno v vsesplošni razcvet!

Karnaenkrat sem se počutil, kot bi živel v prejšnjem sistemu.
“Ovog meseca neće biti mesa, jer narod ne voli prasetinu!”
“Ovog leta neće biti benzina, jer narod jako rado šeta!”
“Ove decenije neće biti prave čokolade, jer narod baš obožava šećernu tablu!”
“U ovom sistemu neće biti drugih političkih stranaka, jer svi vole Tita!”

Zgodba se je nadaljevala, ko sem šel v Maximarket kupiti Becherovko. Maximarket je edina trgovina, ki Becherovko sploh ima. Toda pol ure po nabavi Becherovke iz zelo zanesljivega vira izvem, da bo Maxi Becherovko iz prodaje umaknil. Zakaj? Ker se ne splača!

In potem sem pomislil na debato, v kateri sem se spraševal, zakaj na vsakem slovenskem tv programu potrebujemo narodnozabavno oddajo z oblico abotnega slovenskega "humorja" in goveje muzike v prime time-u. Odgovor sogovornika je bil:

“Fer je, da vsak segment družbe dobi svoje!”. In seveda je iz mene pogojno bušnil moment kalimerizma:
“S čim pa jaszt dobim svoje?”, nakar je sledilo:
“Ti in tebi podobni niste dovolj velika skupina, da bi se ji bilo treba posebej posvečati! Se ne splača”

KAJ PA ZAŠČITA MANJŠIN???? PORKAMADONA!!!! Zdaj sem pa jaz devianten, ker ne maram goveje muske z besedami "hopala" in "brizgi, brizgi" v besedilu (v glavi zadoni: "Sosedov Tonček je za grmom fu, fu, fu, fu... Furmani po cesti šli, furmani po cesti šli...), zlatih metroseksualnih pasov in cenene viliamovke? Tumač!

Je mar res VSE pogojeno z zaslužkom???? Je res vse v denarju? Se sploh še kaj zgodi, če ni gmotne kompenzacije (In ob tem se spomnim na intervju z Jonasom v Objektivu, v katerem vedeževalsko napoveduje prihod novega zagnanega in "zastonjskega" vala bistroumnih ustvarjalcev ter hkrati jedikuje nad trenutnim, sicer perspektivnim kadrom, ki pa zavoljo zaslužka namesto v humoristično neogverilo beži v institucionalizirano teatrsko sceno... Oksimoronično, kajne...)? Pri nas umetniki trpijo... Toda ne zastonj...

Si kar mislim, kaj večina poreče na zgornje. Stavim, da je:
”Jah… Takle mamo…”.
Tako je!!! Z apatijo in fatalizmom nam bo uspelo!

In kaj je zaključek? Slovenija je članica evropske unije in posledično del najbolj “razvitega dela sveta” (tale termin jemljite z rezervo…, kar hočem povedati je, da naj bi se v “zahodnem svetu” dalo dobiti VSE, kar na svetu obstaja). Ljubljana je slovenska metropola (Sori Maribor... Mirno prevzemite metropolo, kar se mene tiče...) in kot taka eno izmed glavnih mest Evropske Unije. In medtem, ko je v Talinu (ki je po velikosti mesta primerljiv z Ljubljano, kot je Estonija s Slovenijo) moč najti restavracije z vseh koncev sveta, se lahko Ljubljana pohvali zgolj z n-timi kitajskimi restavracijami in dvema mehiškima.

Ljubljana bi morala imeti primerljivo ponudbo, kot jo imajo druga mesta Evropske Unije, pa je nima… So mar Slovenci bolj “skromni”? Glede na tako drag vozni park, bi to težko rekli. Jim je pomembneje imeti velik in drag avto pa čeprav na leasing, kot konkreten pas, ki jim bo držal hlače na riti? Posplošujem… Pa kaj!

In kam bi prišli, če se ljudje ne bi pritoževali in opažali pomanjkljivosti v sistemih? Dvomim, da bi se sploh potrudili zlesti iz vode ali splezati z dreves, kaj šele, da bi se iz jam preselili v hiše iz blata in slame. Si predstavljate, da bi si nek vaš daljni prednik mislil:

“Eh,… Le zakaj bi se selil iz te vlažne jame. Saj je čisto kul…”

3 comments:

Anonymous said...

Hm, nekako sem upal, da bova to debato nadaljevala ob piru (beri jabolčnemu soku zaradi tvoje diete in mojih pejnkilerjev).
Enivej, najprej en popravek glede zgodovine. V prejšnjem sistemu posameznih dobrin nisi dobil iz drugih razlogov, ne zaradi tega, ker folk ne bi hotel. Plansko gospodarstvo in podobno pizdarije.

Sedaj pa si v kapitalizmu. Ti pač vlada denar na celi črti. Vse se da kupiti, če obstaja interes. Tako na strani potrošnikov (povpraševanje = D), kot na strani ponudnikov (ergo ponudba = S).

Gremo naprej - nihče se z gospodarsko dejavnostjo ne ukvarja iz nekih altruističnih nagibov. Ampak samo zaradi lastnega preživetja oz. zaslužka. Tu pa moraš razlikovati med malimi in velikimi podjetniki. Veliki podjetnik si lahko in si po eni strani tudi mora privoščiti artikle, kateri se mu ne splačajo. Pri malemu je drugače. Vsaka "napaka" ga lahko stane biznisa in posledično je ogroženo njehgovo golo preživetje. Verjetno si tudi sam opazil (v BTC-ju pa tudi drugje), kako mali butiki rastejo kot gobe po dežju in potem ravno tako hitro izginejo, na njihovem mestu pa se pojavi novi nadebudnež.

Da se vrnem k tvojemu pasu - tvoj mali podjetnik, ki ima zastopstvo/franšizo Levi's mora hudečevo paziti, kaj prodaja. Tekstil je veliko bolj pokvarljiva roba kot hrana. vsak, ki se ukvarja s trgovino, ti bo to znal povedati. In predno cinično vprašaš, če se pas "pokvari" - ja, se. Dizajn pride iz mode. Neverjetno hitro. Še ena iz zelo zanesljivih virov. Poleg tega nihče noče imeti enake hlače kot njegov kolega, zato tudi butiki vzamejo vsakega modela samo nekaj primerkov (morda slednje ne drži toliko pri konkretni trgovini, glede na to, da je Levi's klasika).

Naprej, verjetno je mali podjetnik izračunal, da so stroški "izgubljenih" strank manjši, kot strošli uvažanja nekega atrikla, zaradi manjka katerega je pač izgubil stranko. Povsem možno je tudi, da bo spoznal, da je določitev napačna.

Kar se tiče "metropole" - Ljubljana je majhna. In določeno povpraševanje je preposto premajhno. če vzamem za primer restavracijo z neko eksotično prehrano. Da stavr laufa, rabi vsaj cca. 30 strank na večer; kar zna biti problem pri kaki vietnamski kuhinji. V mesti, ki ima milijon ljudi, boš ziher vsak dan obratovanja našel 30 ljudi. Pri nas težko. Ker pa so fiksni stroški (delavci, najem, posebne sestavine,...) visoki, ob pomanjakanju stranka pade še tista mala kvaliteta in potem še tisti, ki so hodili, ne hodijo več, je stvar prej ali slej obsojena na propad.

Poleg tega imaš v Ljubljani še turško, afriško, japonsko in baje sedaj celo indijsko restavracijo. Da o srbski kuhinji niti ne govorimo. ;-)

Anonymous said...

Čuk, sočustvujem s tabo. Jeba je, ko te en tako legendarni brend nejm zapusti (oz. razočara in potem ti njega zapustiš)...

Se pa seveda strinjam s tabo, da se je treba bunit oz. predvsem nekaj naredit, če te kaj moti. V tvojem primeru - nehaj že hodit v Levi's in odpri že restavracijo z madagaskarsko hrano (lemurji na tisoč in en način)...

Seveda se tudi s pingvinom popolnoma strinjam...

Kakšna dieta? Si se predal? Postajaš metroseksualec?

Čukmajster said...

KRALJEVI PINGVIN:
1. "jabolčnemu soku zaradi tvoje diete in mojih pejnkilerjev" - KDO JE NA DIETI???? DEZINFORMACIJA!!! DEZINFORMACIJA :)

2."en popravek glede zgodovine"...Poskušal sem biti sarkastičen... (vem, da je folk hotel...)

3. Vseeno hvala za nazoren pouk iz ekonomije, ki je nikoli nočem zares razumeti...

Suma sumarum: Pa sem res mastodont :)

JOŽE:

"Kakšna dieta? Si se predal? Postajaš metroseksualec?"

Nikakor ne! Dieta pomeni: vsakodnevna telovadba oldskul - sklece, trebušnjaki in partizančki (vzgibi za nepoučene), manj piva in brez večerje spat! Tako kot so to delali stari Špartanci in ne kot pusiji, ki se hodijo na fitnese v špegle gledat...